راهنمای جامع خرید مبدل‌ یا اینورتر برق خودرو

قبل از اینکه بتوانید بفهمید اینورتر برق خودرو چیست، مهم است که تفاوت بین برق متناوب (AC) و مستقیم (DC) را بدانید. به بیان خیلی ساده، برق متناوب همان چیزی است که از پریزهای خانه‌ها خارج و برق مستقیم چیزی است که از باتری‌ها دریافت می‌شود.

از آنجایی که باتری‌های خودرو ولتاژ مستقیم یا DC را تامین می‌کنند، و بیشتر لوازم الکترونیکی مصرفی روی برق متناوب کار می‌کنند، اگر می‌خواهید در جاده‌ از دستگاه‌های نیازمند برق متناوب استفاده کنید، به دستگاهی به نام اینورتر برق خودرو نیاز دارید. با نصب اینورتر برق خودرو، تقریباً می‌شود هر وسیله الکترونیکی را به همراه داشت و با اتصالش به خودرو و با رعایت چند نکته، از آن بطور معمول استفاده کرد.

بعضی از حیاتی‌ترین محدودیت‌هایی که باید موقع استفاده از اینورتر در خودرو به خاطر داشته باشید شامل عواملی مثل ظرفیت باتری خودرو، خروجی نامی دینام و وات خروجی اینورتر است.

واقعیت این است که سیستم الکتریکی خودروی شما فقط می‌تواند مقدار محدودی نیرو تولید کند، در حالیکه باتری فقط می‌تواند قبل از اینکه تمام شود انرژی زیادی را تامین کند، بنابراین همه این عوامل می‌توانند در تعیین اینکه کدام دستگاه‌ها را می‌شود به برق وصل و در جاده استفاده کرد، نقش داشته باشند.

راهنمای جامع اینورتر برق خودرو | سرزمین باتری

اینورتر برق خودرو چطور کار می‌کند؟

اینورترها با استفاده از یک منبع تغذیه مستقیم (DC) یک طرفه و به تقلید از منبع تغذیه جریان متناوب (AC) کار می‌کنند. اینورترهای الکترونیکی اساسا نوسانگرهایی هستند که به سرعت قطبیت منبع برق DCمستقیم را تغییر می‌دهند که بطور موثر موجی مربعی ایجاد می‌کند.

از آنجایی که اکثر لوازم الکترونیکی مصرفی به چیزی نزدیکتر به موج سینوسی واقعی نیاز دارند، بیشتر اینورترها شامل اجزای اضافی هستند که موج سینوسی اصلاح شده یا خالص ایجاد می‌کنند.

چه کسی به یک اینورتر برق خودرو نیاز دارد؟

هر کسی که زمان زیادی را در جاده می‌گذراند می‌تواند از نوعی اینورتر استفاده کند. این دستگاه‌ها به ویژه در سفرهای جاده‌ای طولانی مدت، برای کمپینگ، برای افرادی که برای تجارت سفر می‌کنند و برای رانندگان کامیون‌های ترانزیت و سایر کاربردهای مشابه مفید هستند.

بعضی از دستگاه‌ها مثل تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها را می‌شود با اتصالات ۱۲ ولتی استفاده کرد که مستقیماً به فندک یا جک‌های لوازم جانبی وصل می‌شوند. با این حال، هر دستگاه الکترونیکی که به ورودی AC نیاز دارد، حتما نیازمند یک اینورتر است. بعضی از دستگاه‌های نیازمند اینورترعبارتند از:

  • تلویزیون‌ها
  • پخش کننده های دی‌وی‌دی و بلورِی
  • سیستم‌های بازی
  • هیترهای کاتالیستی
  • تجهیزات پخت و پز
  • ابزارهای برقی

 

انواع مختلف اینورتر خودرو

انواع مختلفی از اینورتر وجود دارد، اما دو نوع اصلی آنها عبارتند از:

 

۱. موج شبه سینوسی یا اصلاح شده

از این دو نوع اینورتر، این مدل مقرون به صرفه‌تر است. این مبدل یک “موج سینوسی اصلاح شده” تولید می‌کند که برای اکثر لوازم الکترونیکی مصرفی و بنابراین برای خیلی از برنامه‌های مختلف کاملاً مناسب است.

۲. موج سینوسی خالص

این مبدل‌ها معمولاً گران‌تراند، اما موج سینوسی که تولید می‌کنند به برق متناوب موجود در خانه شما خیلی نزدیک‌تر است. بعضی از دستگاه‌ها، مثل منابع تغذیه اضطراری، ممکن است بدون موج سینوسی ثابت و خالص به درستی کار نکنند، اما اکثر لوازم الکترونیکی مصرفی بدون وجود موج‌های سینوسی به خوبی کار می‌کنند. اگر نگران هستید، قبل از سرمایه گذاری روی یک اینورتر موج سینوسی خالص گران قیمت، با سازنده دستگاه خود مشورت کنید.

اینورتر برق خودرو چیست؟ | سرزمین باتری

اینورتر برق خودرو چطور وصل می‌شود؟

برای کار کردن، یک اینورتر باید به نوعی به باتری خودرو متصل شود. بعضی از رایج‌ترین اتصالات عبارتند از:

  • پنل فیوز
  • اتصال مستقیم به باتری
  • فندک سیگار
  • سوکت لوازم جانبی ۱۲ ولت

ساده‌ترین راه برای اتصال اینورتر اینست که به سادگی آن را به سوکت فندکی یا سوکت لوازم جانبی ۱۲ ولت دیگری وصل کنید، اما محدودیت‌هایی در این نوع روش وجود دارد.

از آنجایی که ممکن است اجزای دیگری به فندک یا مدار جانبی وصل شده باشند، در مورد نوع دستگاه هایی که می‌شود به اینورتر وصل کرد محدودیت‌هایی وجود دارد. اینورترهایی که به این صورت متصل می‌شوند، معمولاً به ۱۰-۵ آمپر محدود هستند.

در کاربردهای سنگین‌تر، اینورتر باید به پنل فیوز یا مستقیماً به باتری متصل شود. بعضی از پنل‌های فیوز شیارهایی خالی دارند که می‌شود اینورتر را به آن متصل و یک مدار اختصاصی برای دستگاه فراهم کرد. در موارد دیگر، اینورتر باید مستقیماً با یک فیوز درون خطی به باتری متصل شود. در هر صورت، استفاده از نوعی فیوز برای جلوگیری از یک موقعیت بالقوه خطرناک ضروری است.

ملاحظات ایمنی اینورتر برق خودرو

از آنجایی که اکثر خودروها و کامیون‌ها واقعاً برای کار با اینورتر طراحی نشده‌اند، مهم است که از اضافه کردن بار اضافی به سیستم جلوگیری شود. یکی از عواملی که باید در نظر گرفته شود ظرفیت باتری است. اگر زمانی که وسیله نقلیه کار نمی‌کند از اینورتر استفاده شود، به سرعت باتری را خالی می‌کند.

بعضی از کامیون‌ها در زیر کاپوت یک فضای اضافی برای باتری یدکی دارند که می‌تواند به کاهش تأثیر استفاده از اینورتر در زمانی که خودرو در حال کار نیست کمک کند، اما این همیشه یک گزینه در دسترس نیست.

در حالی که استفاده از اینورتر در زمان کارکرد خودرو به دینام اجازه می‌دهد تا باتری را شارژ نگه دارد، اجتناب از فشار بیش از حد دینام هم یک نکته ضروری است. از آنجایی که دینام‌ها معمولاً طوری طراحی می‌شوند که برق کافی برای راه‌اندازی تمام وسایل الکترونیکی وسیله نقلیه و شارژ نگه داشتن باتری را فراهم کنند، ممکن است ظرفیت اضافی کافی برای راه‌اندازی یک اینورتر قدرتمند نداشته باشند.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه، بررسی خروجی نامی دینام و خرید یک اینورتر مناسب است ؛ به همین سادگی!

منبع: Life Wire

کلیدواژه : راهنمای خرید
مدیر سایت
ارسال دیدگاه