مقایسه باتری‌های سایز C و D

فهرست مطالب

باتری‌ها به طور کلی ابزار ذخیره‌سازی انرژی‌اند که با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی آن را مصرف می‌کنند. باتری‌های معمولی شامل واکنش‌های الکتروشیمیاییِ سلول‌ها از طریق واکنش‌های شیمیایی‌اند و یون‌ها در الکترودهای مربوطه در داخل باتری‌ها تشکیل و جمع آوری می‌شوند. باتری ها در وسایل مختلفی در خانه‌ها و دفاتر ما استفاده می‌شوند، مثل کنترل از راه دور، مشعل‌های برقی، چراغ قوه و غیره.

این باتری‌ها به باتری‌های اولیه و ثانویه طبقه‌بندی می‌شوند. باتری سایز C در مقایسه با باتری سایز D بسته به جنسی که دارد به دو نوع قابل شارژ و غیرقابل شارژ تقسیم می‌شود که بیشتر آنها مربوط‌ به باتری‌های نیکل و شامل باتری‌های نیکل-فلز هیدرید نوع C و باتری‌های نیکل-کادمیم نوع C هستند.

 

باتری‌های سایز C

باتری‌های C (که در ایران باتری سایز متوسط هم گفته‌ می‌شود) نوعی باتری پرکاربرد هستند که در اصل برای کارکرد با ظرفیت بسیار کم و برای مقاصد قابل حمل قابل ساخته می‌شوند. باتری‌های استاندارد شامل انواع قلمی (سایز AA) و نیم‌قلمی (سایز AAA) هستند (با ارتفاع ۴۹.۵ ± ۰ میلیمتر و قطر ۰.۲±۲۵.۳ میلیمتر).

باتری سایز C | سرزمین باتری

این باتری‌ها در چراغ قوه‌ها، دوربین‌ها، رادیو، آلات موسیقی و غیره استفاده و به این خاطر باتری اولیه نامیده می‌شوند که بعد از استفاده قابل شارژ نیستند. باتری‌های سایز C، در انواع شیمی‌های مختلف با نام‌های دیگری شناخته می‌شوند که توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروشیمیایی (IEC) به عنوان منابع استاندارد برق دائمی تعیین شده‌اند:

ظرفیت ولتاژ باتری‌های سایز C عموما ۱.۵ ولت است که به طور استاندارد روزانه در تجهیزات خانگی استفاده می‌شود.

 

باتری‌های سایز D

نوع بعدی باتری های D در انواع ثانویه یا اولیه‌اند که IEC R20 هم نامیده می‌شوند و اندازه استاندارد برای تمام باتری‌های خشک هستند (با ارتفاع۰.۵ ±۵۹.۰ میلیمتر و قطر ۰.۲±۳۲.۳ میلیمتر).

این باتری‌ها عمدتا در فرستنده‌ها، گیرنده‌های رادیویی و نظامی (منابع تغذیه DC ویژه) استفاده می‌شوند. ولتاژ یک باتری نوع D معمولی ۱.۵ ولت است، مثل باتری نوع C.

باتری سایز D هم مانند باتری‌های دیگر توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروشیمیایی (IEC) در شیمی‌های مختلف با کدهای متفاوتی معرفی می‌شوند:

خرید باتری سایز D

باتری‌های سایز D در انواع و شیمی‌های مختلف و قیمت‌های مختلف در فروشگاه سرزمین باتری موجود هستند. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه 🔗 لیست کامل باتری‌های سایز D ما را مشاهده کرده و با مقایسه خصوصیات و قیمت‌ها بصورت آنلاین خرید نمایید. همچنین در ذیل برخی از باتری‌های سایز C موجود در فروشگاه را مشاهده می‌کنید:

 

آیا باتری لیتیوم یونی سایز C و D هم وجود دارد؟

بله، باتری لیتیومی قابل شارژ C و D هم در بازار موجود است (معمولاً ۳.۷ ولت، ۳۳۰۰-۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده می‌شود). در مقایسه با باتری‌های نیکل-فلز هیدرید، باتری‌های لیتیومی به عنوان باتری ولتاژ بالا، قدرت تخلیه بالاتر، سرعت جریان مجدد سریع و سرعت شارژ سریعی دارند که می‌توانند طیف وسیع‌تری از نیازهای کاربردی را برآورده کنند و حتی با کاهش دادن ولتاژ تا ۱.۵ ولت جایگزین باتری‌های نیکل-فلز هیدرید سنتی شوند.

باتری سایز D | سرزمین باتری

تفاوت‌های باتری سایز C و D

 

اندازه باتری

حروف الفبا نشان دهنده اندازه باتری است که با پیشروی حروف الفبا، اندازه باتری بزرگ‌تر می‌شود (از نظر قطر و ارتفاع). بنابراین، باتری های AAA کوچک‌تر و باتری‌های D بزرگ‌ترین هستند.

ظرفیت باتری

باتری‌های بزرگ‌تر عمدتاً موقعی که در جستجوی ظرفیت بیشترید توصیه می‌شوند. با این حال، در باتری‌های یک جنس، باتری‌های D بزرگتر از C هستند که دوام بیشتری دارند و انرژی بیشتری ذخیره می کنند. از نظر ظرفیت، باتری‌های C تا ۸۰۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند در حالی که ظرفیت باتری‌های D ۱۷۰۰۰میلی آمپر ساعت است.

کاربرد باتری

باتری‌های C عمدتاً در دستگاه‌هایی ترجیح داده می‌شوند که معمولاً از نظر اندازه کوچک‌ترند و برای کار کردن به انرژی چندانی نیاز ندارند، مثل چراغ قوه، اسباب‌بازی‌ها و غیره. اما باتری‌های D در دستگاه‌های الکترونیکی بزرگ‌تر مثل سیستم‌های هشدار و چراغ قوه‌های بزرگ استفاده می‌شوند و بیشتر از باتری‌های C عمر می‌کنند.

باتری C برای مدار روشنایی و باتری D برای مدار برق مناسب است. ظرفیت اضافه بار باتری D قوی‌تر از باتری C است و بیشتر در صنعت استفاده می‌شود.

 

کاربردهای باتری سایز C

در خیلی از ابزارهای الکترونیکی کوچک از باتری‌های C استفاده می‌شود چون منبع انرژی چراغ‌های جلوی آنها با کمک باتری C کار می‌کند مثل چراغ قوه‌های کوچک، آلات موسیقی، ریموت‌ها، فن‌های الکترونیکی کوچک، سمعک‌ها، دوربین‌های مختلف، دستگاه‌های ارتباطی مثل رادیوهای دو طرفه، و …

خرید باتری سایز C

باتری‌های سایز C در انواع و شیمی‌های مختلف و قیمت‌های مختلف در فروشگاه سرزمین باتری موجود هستند. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه 🔗 لیست کامل باتری‌های سایز C ما را مشاهده کرده و با مقایسه خصوصیات و قیمت‌ها بصورت آنلاین خرید نمایید. همچنین در ذیل برخی از باتری‌های سایز C موجود در فروشگاه را مشاهده می‌کنید:


کابرد های باتری سایز D

این باتری‌ها به دلیل ظرفیت و اندازه بزرگ‌تر برای ذخیره انرژی، معمولاً در کاربردهای با جریان بالا استفاده می‌شوند، مثل چراغ قوه‌های بزرگ، گیرنده‌های رادیویی، فرستنده و خیلی از دستگاه‌های دیگر که به قدرت بیشتری نیاز دارند. این باتری‌ها دارای انواع قابل شارژ و غیر قابل شارژ هستند.

 

مزایا و معایب باتری‌های C و D

۱. مزایا

  • باتری C وزن سبک‌تر دارد و حملش آسان‌تر است
  • و همچنین زمان شارژ آن کوتاه‌تر است
  • اندازه باتری D بزرگ‌تر است که انرژی بیشتری تولید می‌کند
  • و همچنین دوامش بیشتر است.

۲. معایب

  • باتری C از نظر اندازه کوچکتر است و بنابراین انرژی کمتری تولید می‌کند
  • و زمان کارکرد آن در مقایسه با باتری d کمتر است
  • باتری D به سبکی باتری C نیست

 

آیا عمر باتری D بیشتر از باتری C است؟

بله، باتری D می‌تواند خیلی بیشتر از باتری نوع C دوام بیاورد چون ظرفیت بیشتری دارد. بنابراین، این باتری‌ها می‌توانند انرژی بیشتری را تامین کنند، بنابراین اگر به انرژی بیشتری نیاز دارید، باتری‌های کوچک برای شما کارساز نخواهند بود. از طرف دیگر، طول عمر و استقامت باتری هم به جنس آن بستگی دارد. اکنون باتری‌های c در مقایسه با باتری‌های d که از مواد لیتیومی استفاده می‌کنند، عمر بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های سنتی دارند. حتی با وجود مواد مشابه، باتری‌های D دوام بیشتری نسبت به باتری‌های C دارند.

 

آیا باتری‌های C می‌توانند جایگزین باتری‌های D شوند؟

به طور مشابه، باتری‌های C را می‌شود به جای باتری‌های D استفاده کرد، اما باید مطمئن شوید که ظرفیت ولتاژشان یکسان است: مثلا هر دو ۱.۵ ولت هستند و مطمئن شوید که در شیار باتری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در یک چراغ قوه، ولتاژ باتری تعیین می‌کند که نور چقدر قدرتمند باشد و اندازه جریان نشان می‌دهد که چه مدت چراغ قوه کار می‌کند؛ بنابراین وقتی چراغ قوه‌تان را روشن می‌کنید، باتری بزرگ آن باعث روشنایی بیشتر می‌شود به این معنا که جایگزینی C با D هیچ تغییری در روشنایی چراغ قوه ایجاد نمی‌کند.

مقایسه باتری سایز C و سایز D | سرزمین باتری

آیا باتری C قوی‌تر از 18650 است

باتری 18650 یک باتری با قطر ۱۸ و طول ۶۵ میلیمتر و معمولاً باتری لیتیوم یونی بزرگتر از باتری aa قابل شارژ است، از سوی دیگر باتری C  ۵۰ میلیمتر طول و ۲۶.۲ قطر دارد و با ظرفیت ۱.۵ ولتاژ / ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت کار می‌کند؛ در حالی که باتری 18650 دارای ظرفیت ۳.۶ ولتاژ / ۳۶۰۰-۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت و بنابراین قوی‌تر از باتری c است.

 

نتیجه

باتری‌های C و D معمولاً از نظر انرژی، میزان مصرف، اندازه‌ها و مدت زمان متفاوت‌اند و عوامل مختلفی در هر دو دخیل است. با این حال، هر کدام کارایی‌های خودشان را دارند به این معنا که هیچکدام نمی‌توانند به طور کامل جای دیگری را بگیرند.

 

منبع: Takoma Battery

مدیر سایت
ارسال دیدگاه