نکات و ترفندهایی بکر در کاربرد روزمره باتری‌ها

باتری به شکلی که ما امروز می‌شناسیم تاریخچه بسیار طولانی دارد: اولین باتری الکتروشیمیایی، معروف به شمع ولتایی، توسط فیزیکدان ایتالیایی الساندرو ولتا در سال ۱۸۰۰ ساخته شد. این باتری نمی‌توانست جریان زیادی را برای مدت طولانی تامین کند و بنابراین سلول دانیل که در سال ۱۸۳۶ توسط شیمیدان انگلیسی جان فردریک دانیل اختراع شد، اولین منبع عملی برق شد. اما باتری‌ها حتی بیشتر از این توانایی دارند! در واقع، ۵ نکته و ترفند زیر به شما نشان می‌دهد که باتری‌ها می‌توانند کارهایی بسیار بیشتر از صرفا انرژی دادن به دستگاه‌های الکترونیکی انجام بدهند.

قلب رقصنده
این حیله کوچک الکترومغناطیسی بهترین راه برای غافلگیری معشوق خود در روز ولنتاین است.
شما به مواد زیر نیاز دارید:

نحوه انجام کار:

۱.۱ مقداری سیم را خم کنید تا به شکل قلب درآید و سپس انتهای پایینی آن را به شکل مارپیچ در آورید.

۲.۱انتهای منفی (-) باتری را روی چند آهنربا که روی هم قرار گرفته‌اند، بگذارید.

۳.۱قلب سیم را روی انتهای مثبت ( + ) باتری قرار دهید و به چرخش خود به خود آن نگاه کنید!

 

۲. شارژر جایگزین

شارژر و پاوربانک خود را در خانه جا گذاشته اید؟ شارژر ماشین دارید اما نمی‌توانید موبایل خود را روشن کنید؟ مشکلی نیست! تنها چیزی که برای شارژ تلفن همراه خود نیاز دارید شارژر و باتری خودرو است.
شما به موارد نیاز دارید:

نحوه انجام کار:

۲.۱ شارژر USB ماشین را به قطب مثبت (+) و کلید را به قطب منفی (–) باتری بچسبانید و کلید و شارژر را با نوار سلفون به هم متصل کنید. کلید باید با عنصر فلزی کنار شارژر خودرو در تماس باشد.

۲.۲ شارژر USB و کلید را به باتری بچسبانید. حالا می‌توانید کابل USB شارژر تلفن‌تان را به درگاه USB شارژر تلفن موقت خود وصل کنید تا گوشی هوشمند شما در کمترین زمان ممکن شروع به کار کند.

۳. ساخت فندک با باتری!

هرگز نباید در یک سفر کمپینگ بدون راهی برای روشن کردن مجدد آتش گیر کنید. شما ممکن است تمام کبریت‌های خود را مصرف کرده باشید، اما به احتمال زیاد، هنوز یک باتری در جایی دارید.
شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • باتری قلمی
  • لفاف فویل آدامس

نحوه انجام کار:

۳.۱ لفاف آدامس را طوری برش دهید که در سمت وسط به اندازه‌ای باریک شود که عرضش بیشتر از ۲ میلیمتر نباشد.

۳.۲ انتهای بیرونی روکش فویل را روی پایانه های باتری فشار دهید و صبر کنید تا فویل از وسط مشتعل شود و اجازه دهید که قبل از اینکه فویل کاملا بسوزد، روی آتش بیفتد.

۴. تست خانگی باتری!

اگر مطمئن نیستید که باتری شما پر است یا خالی، آن را از ارتفاع کوتاهی روی میز بیندازید، ترجیحاً همراه با یک باتری که می‌دانید هنوز استفاده نشده است. هر چه باتری مورد نظر بعد از افتادن بیشتر بالا بپرد، خالی‌تر است؛ چون باتری پر اصلا نمی‌پرد. این تست مخصوصاً در صورتی مفید است که در حال تعویض باطری‌های یک شکل هستید و تشخیص باتری‌های نو و کهنه برای‌تان میسر نیست.

۵. استفاده از باتری نیم‌قلمی به جای قلمی!

اگر باتری قلمی شما تمام شده است، می توانید با پر کردن فضای بین پایانه مثبت باتری قلمی و نقطه تماس دستگاه، به وسیله فویل آلومینیومی تا شده، باتری قلمی کوچکتری را جایگزینش کنید. به لطف این ترفند، می‌توانید دفعه بعد که باتری‌های قلمی در فروشگاه محلی شما تمام شد، به جایش از باتری‌های نیم‌قلمی استفاده کنید.

هرگز متوجه نمی‌شوید که چقدر به چیزی نیاز دارید، تا زمانی که در لحظه‌ای مهم در دسترس‌تان نباشد؛ اما به لطف یک عدد باتری شگفت‌انگیز و این ترفند‌های مفید، همیشه در اختیارتان خواهد بود.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه