تفاوت باتری‌های شارژی و باتری‌های یکبار مصرف

در طول پنجاه سال گذشته، خیلی از محصولات باتری‌خور به طور فزاینده‌ای با باتری‌های قابل شارژ تغذیه می‌شوند: از باتری‌های اسید سرب در ماشین‌های سواری و سایر وسایل نقلیه موتوری گرفته تا انواع باتری‌های قابل شارژ نیکل متال هیدرید و لیتیوم یون که انرژی دوربین‌های دیجیتال، لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی را تامین می‌کنند. انتخاب بین باتری‌های قابل شارژ و باتری‌های یکبار مصرف می‌تواند گیج‌کننده باشد، چون هر دو ویژگی‌ها و عملکردهای یکسانی دارند. اغلب سردرگمی ما ناشی از اینست که نمی‌دانیم کدامیک کارایی بیشتری دارد.

رایج‌ترین بحث در مورد این دو نوع باتری، باتری‌های مصرفی قلمی، نیم‌قلمی، C و D (باتری‌های بزرگ‌تر) است. با ظاهر شدن انواع باتری‌های کارآمدتر در صحنه، مثل باتری قابل شارژ لیتیوم یون، انتخاب از این هم می تواند کمی دردسرسازتر باشد.

اما در واقعیت، تنها دو عامل اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

باتری قابل شارژ | سرزمین باتری

قیمت باتری

باتری‌های قابل شارژ معمولاً حداقل در وهله اول گران‌تر هستند.

چون باتری‌های قابل شارژ را می‌شود چندین بار بعد از خرید اولیه شارژ کرد، منطقی است که نسبت به باتری‌های یکبار مصرف دارای قیمت بسیار بالاتری باشند. داشتن هزینه نقدی اولیه کمتر، یکی از دلایلی است که بعضی از مصرف کنندگان باتری‌های یکبار مصرف را انتخاب می‌کنند. اما در درازمدت، باتری‌های قابل شارژ بطور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر هستند و اغلب صدها ساعت بیشتر از باتری‌های یکبار مصرف کارایی دارند. به عنوان مثال، باتری قابل شارژ لیتیوم یون، به ویژه در لوازم الکترونیکی مصرفی، کارآمدی خود را ثابت کرده است.

 

عمر باتری

باتری‌های یکبار مصرف بیشتر از باتری‌های شارژی عمر می‌کنند، اما فقط در نگاه اول. شارژ اولیه یک باتری یکبار مصرف باعث می‌شود که در بیشتر کاربردها به طور قابل توجهی بیشتر از باتری مشابه خود دوام بیاورد و در نگاه اول خرید بهتری بنظر می‌رسد. اما به یاد داشته باشید، آنها به دلایل خوبی “یکبار مصرف” نامیده می‌شوند، از جمله اینکه به سادگی قابل شارژ نیستند. وقتی تمام می‌شوند، دیگر تمام شده‌اند و باید دور انداخته شوند. وقتی صحبت از باتری‌های قابل شارژ به میان می‌آید، عمر آنها بسیار بیشتر است چون می‌توانند بارها  و بارها شارژ شوند. در حالی که درست است که باتری‌های قابل شارژ با گذشت زمان و طی شارژهای متوالی سریع‌تر تخلیه می‌شوند، ولی تا زمانی که شارژ مورد نیاز برای کاربرد خود را به طور رضایت‌بخشی حفظ می‌کنند هرگز نیازی به خرید مجدد آنها نیست.

 

آیا باتری‌های قابل شارژ بهترند؟

نه همیشه، چون اول باید برنامه مصرفی خود را در نظر بگیرید. این یک حکم بی‌طرفانه به نفع هر دو نوع باتری‌ست و می توان موردی برای مفید بودن باتری‌های یکبار مصرف هم پیدا کرد. این واقعا به کاربرد باتری‌ها بستگی دارد.

به عنوان مثال، باتری‌های غیرقابل شارژ می‌توانند انتخاب مناسبی برای محصولات کم مصرف باشند. دستگاه‌های کم مصرف فقط گاه به گاه از برق بسیار کم در مدت زمان طولانی‌تری استفاده می کنند. سیستم‌های اعلان حریق، دستگاه‌های کنترل از راه دور و ساعت دیواری‌ها تنها تعداد کمی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند از باتری‌های آلکالاین یکبار مصرف بهره‌مند شوند.

خرید باتری شارژی |‌ سرزمین باتری

باتری‌های قابل شارژ می‌توانند انتخاب ایده‌آلی برای ابزار و وسایل الکترونیکی پر مصرف باشند که به سرعت انرژی زیادی را تخلیه می‌کنند و چون این باتری‌ها را می‌شود به راحتی شارژ کرد، شما از دردسر خرید مداوم باتری‌های جدید خلاص خواهید شد. باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی که معمولاً برای تامین انرژی لوازم الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شوند، انتخاب بهتری برای چنین دستگاه‌هایی هستند، اما هزینه بیشتری دارند.

باتری‌های متنوع همیشه مزایا و معایبی دارند. اولین نکته در خرید مناسب‌ترین باتری برای هر دستگاه، کاربرد آن است.

 

از کجا باتری شارژی بخریم؟

موقع خرید باتری‌های قابل شارژ، مهم است که مطمئن شوید آنها را فقط از یک منبع معتبر خریداری می‌کنید. خرید باتری از منبعی با کیفیت پایین یک قمار است، چون نه تنها می‌تواند تقلبی باشد، بلکه ممکن است باتری به درستی نگهداری نشده باشد، تاریخ مصرفش تمام شده و یا حتی آسیب دیده باشد؛ همه این موارد می‌تواند بر عملکرد و ایمنی باتری تأثیر بگذارد. چون خیلی از باتری‌های شارژی از لیتیوم ساخته شده‌اند، نگهداری نامناسب که منجر به قرار گرفتن آنها در معرض گرما یا رطوبت می‌شود، می‌تواند باعث عملکرد نامناسب شود و احتمالاً منجر به آسیب شخصی یا آسیب به دستگاه شما شود.

شما می‌توانید طیف وسیعی از باتری‌های شارژی را از طریق فروشگاه آنلاین سرزمین باتری بصورت آنلاین خریداری نمایید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه